Co obejmuje gwarancja telefonu?
W przypadku usterek smartfona, które wynikają z winy użytkownika, serwis ma prawo odmówić naprawy telefonu w ramach gwarancji. W dzisiejszym wpisie omawiamy, co uwzględnia, a czego nie obejmuje gwarancja producenta.
Gwarancja telefonu - co to jest i co obejmuje?
Do każdego nowo zakupionego telefonu otrzymujemy kartę gwarancyjną, która reguluje zakres odpowiedzialności producenta za urządzenie. Możemy w niej znaleźć informacje, które części smartfona podlegają serwisowi lub wymianie, a które nie. Ponadto karta gwarancyjna informuje o długości trwania okresu gwarancji. Wbrew powszechnemu przekonaniu, nie ma jednego uniwersalnego wzorca gwarancji.
Warunki gwarancji są ustalane indywidualnie do konkretnego modelu telefonu. Aby w przypadku usterki móc skorzystać z gwarancji, należy zachować kartę gwarancyjną i dowód zakupu (o ile karta nie została podstemplowana podczas zawierania transakcji). W zdecydowanej większości przypadków gwarancja obejmuje tylko te wady, które powstały z przyczyn tkwiących w sprzęcie.
Gwarancja telefonu - czego nie obejmuje?
W karcie gwarancyjnej dołączanej do nowo zakupionego urządzenia znajduje się opis uszkodzeń, które nie są objęte gwarancją. Do najczęstszych przyczyn wyłączenia gwaranta z odpowiedzialności należą:
• kontakt telefonu z cieczą lub wilgocią,
• uszkodzenia mechaniczne, na przykład powstałe w wyniku upadku lub uderzenia,
• dokonywanie napraw przez osobę lub podmiot do tego nieupoważniony.
Warto wiedzieć, że serwisy mogą odmówić naprawy gwarancyjnej podzespołów smartfona (np. mikrofonu lub baterii) w przypadku, gdy na obudowie urządzenia widoczne są uszkodzenia - pęknięcia lub rysy. By zawczasu uniknąć takich niedogodności, warto zaopatrzyć smartfona w akcesoria ochronne, takie jak etui i szkło na LCD.
Do nieco rzadszych przyczyn utraty gwarancji producenta należą usterki wynikające z korzystania z kiepskiej jakości ładowarek i kabli. Niskogatunkowe produkty mogą powodować zwarcie lub przepięcie na płycie głównej, dlatego warto korzystać z ładowarek i kabli jedynie ze znakiem jakości CE, potwierdzającym bezpieczeństwo użytkowania.