Co zrobić, gdy Sklep Play nie działa?
Niedziałanie sklepu Play może być sporym utrudnieniem, ponieważ potrzebujemy go nie tylko do ściągania nowych aplikacji, ale również do regularnego aktualizowania tych, które już posiadamy. Co istotne, problem ten może przydarzyć się każdemu – niezależnie od tego, czy jest posiadaczem nowego Samsung Galaxy S10, czy starszego modelu telefonu. Na czym mogą polegać nagłe problemy ze sklepem Play i jak się z nimi uporać? Najlepiej po kolei wykluczać najbardziej prawdopodobne możliwości.
Upewnij się, czy problem leży po Twojej stronie
Wejdź na stronę internetową Google Play i sprawdź, czy inni użytkownicy nie zgłaszają podobnych problemów, z którymi zmagasz się Ty. Być może awaria Sklepu Play dotyczy Google i musisz poczekać, aż problem zostanie naprawiony.
Zrestartuj telefon
Kolejny krok to ponowne uruchomienie telefonu, które zawsze jest najlepszym lekarstwem na wszelkie nieprawidłowości w działaniu, które mogą wynikać z zawieszenia się systemu. Najlepiej jeśli całkowicie wyłączysz telefon na około 15 sekund, a następnie ponownie go uruchomisz.
Sprawdź datę i godzinę
Po włączeniu urządzenia sprawdź, czy wyświetlana jest prawidłowa data i godzina, aby upewnić się, że system działa prawidłowo. Google sprawdza pod tym kątem smartfony działające w oparciu o system Android i, jeśli wykryje błędy, może wstrzymać dostęp do Sklepu Play. Wówczas należy ustawić właściwą datę i godzinę, ręcznie bądź wymuszając jej aktualizację przez system Android.
Sprawdź połączenie z Internetem
Upewnij się, czy nawiązane zostało połączenie z siecią internetową – poprzez dane komórkowe lub sieć Wi-Fi. Najłatwiej możesz zweryfikować to poprzez włączenie dowolnej strony mobilnej lub aplikacji, z której korzystanie wymaga połączenia z Siecią. W razie nieprawidłowości w działaniu – zresetuj połączenie z Internetem, wchodząc w ustawienia telefonu lub chwilowo włączając tryb samolotowy.
Pozbądź się niedziałających aplikacji
Niektóre z pobranych aplikacji mogą zawierać błędy, które zakłócają prawidłowe działanie Sklepu Play. Dlatego warto na bieżąco usuwać nieużywane apki, a pobierać wyłącznie te sprawdzone, które posiadają pozytywne oceny i komentarze.
Sprawdź aktualność wersji Sklepu Play
Przechodząc do ustawień aplikacji w swoim telefonie, upewnij się, że masz zainstalowaną najnowszą wersję Sklepu Play – być może wymaga ona aktualizacji. Jeśli wersja jest aktualna, spróbuj wyczyścić pamięć podręczną aplikacji, a jeśli i to nie pomoże, wyczyść dane ze Sklepu Play lub/oraz Usług Google Play.
Wyłącz VPN
Smartfony nowej generacji, takie jak Apple iPhone 11 czy Samsung Galaxy S10 korzystają z sieci VPN, dzięki której w wygodny i bezpieczny sposób można m.in. płacić za zakupy czy prowadzić rozmowy. Posiadanie włączonej sieci VPN może jednak powodować problemy z działaniem Sklepu Play w regionie, w którym się znajdujesz. Dla pewności najlepiej wyłączyć VPN, gdy nie jest używana.
Zresetuj konto Google na urządzeniu
Zanim przystąpisz do resetowania konta Google na Twoim telefonie, upewnij się, że pamiętasz hasło oraz login do ponownego zalogowania się. W przeciwnym wypadku możesz stracić dotychczas używane aplikacje ze wszystkimi danymi. Resetowanie konta Google wykonasz poprzez udanie się do zakładki Ustawienia, a następnie Konta, gdzie musisz usunąć swoje konto Google i ponownie je dodać.
Co jeśli wszystkie metody zawiodły?
Jeżeli żadna z wymienionych wyżej metod nie zdała rezultatu, konieczna może okazać się pomoc specjalisty. Warto udać się do salonu sieci komórkowej, z której posiadamy telefon lub do zaufanego serwisu GSM. Jeśli nasze urządzenie obejmuje wciąż okres gwarancyjny, warto z niego skorzystać.