Jak odblokować telefon zablokowany przez operatora?
Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, jednak operator sieci komórkowej może zablokować nie tylko numer telefonu, ale również samo urządzenie. Blokada smartfona kupionego u operatora dla jednych może być pożądana, a dla innych nie. W jakich sytuacjach operatorzy blokują telefony i jak można odblokować taki telefon?
Blokada nieopłaconego telefonu przez operatora
Najczęściej spotykana sytuacja, w której operator blokuje telefon, to ta, gdy właściciel urządzenia nie reguluje swoich zobowiązań finansowych. Niestety, niekiedy z konsekwencjami borykają się niewinni, drudzy właściciele smartfonów. Do takich sytuacji dochodzi, gdy podczas zakupu używanego telefonu skupiamy uwagę na stanie technicznym urządzenia, jednak nie interesujemy się, czy zostały za niego uregulowane płatności. Nieuczciwi sprzedawcy mogą chcieć pozbyć się smartfona z niespłaconymi ratami. Wówczas nieświadomi kupcy wchodzą w posiadanie urządzenia z blokadą. Taki telefon nadal stanowi własność operatora i nie nadaje się do użytkowania.
Na czym polega blokada telefonu przez operatora?
Operator może zablokować nie tylko numer telefonu, ale również sam smartfon, bez względu na używaną kartę SIM. Blokada jest w 100% zdalna, a użytkownik nie ma na nią żadnego wpływu. Najczęściej blokada dotyczy wewnętrznego oprogramowania smartfona lub jego numeru IMEI. Czy każdemu telefonowi grozi blokada? Nie, ponieważ nie wszystkie sieci komórkowe korzystają z blokad. Przykładowo Plus i T-Mobile mogą blokować nieopłacone telefony. Wiele zależy również od umowy podpisanej z operatorem. Smartfon może działać bez zarzutu kilka dni lub miesięcy, a po tym czasie i tak zostanie zablokowany. To najgorszy scenariusz dla niespodziewającego się takiej sytuacji drugiego właściciela urządzenia. Co więcej, w ten sam sposób operator może zablokować także smartwatch, tablet, a nawet telewizor.
Jak zabezpieczyć się przed blokadą telefonu przez operatora?
Jeżeli planujesz kupić używany smartfon, upewnij się, że został on już spłacony. Możesz zweryfikować to bezpośrednio u operatora sieci komórkowej, podając numer IMEI urządzenia. Odradzamy natomiast zakup urządzenia od osoby, która nadal spłaca za nie raty. Wówczas zawsze istnieje ryzyko, że przestanie to robić po odsprzedaży telefonu. Niektórzy operatorzy udostępniają specjalne formularze do wpisania numeru IMEI, poprzez które można sprawdzić, czy smartfon został spłacony.
Jak odblokować telefon zablokowany przez operatora z powodu braku płatności?
Operator sieci komórkowej zdejmuje blokadę telefonu, dopiero gdy zobowiązanie finansowe zostanie uregulowane. Wówczas bezpłatnie odinstalowuje oprogramowanie blokujące lub zdejmuje blokadę IMEI. Co ważne, takiej blokady nie da się zdjąć samodzielnie, może zrobić to jedynie operator. Próby samodzielnych modyfikacji IMEI lub oprogramowania telefonu pod tym kątem są nielegalne.
Blokada telefonu przez operatora na życzenie klienta
Niekiedy blokadę IMEI zleca sam właściciel telefonu, którego urządzenie zostało zgubione lub skradzione. Blokada IMEI uniemożliwia korzystanie ze smartfona w jakiejkolwiek polskiej sieci komórkowej. W ten sposób można skutecznie zabezpieczyć swoje urządzenie przed nieupoważnionym użytkowaniem. Blokada telefonu przez operatora jest możliwa wyłącznie na pisemny wniosek właściciela. W pierwszej kolejności należy udać się na Policję i zgłosić kradzież urządzenia. Dopiero z dokumentami potwierdzającymi można wystosować prośbę o blokadę telefonu przez operatora. Najlepiej zrobić to osobiście w punkcie sprzedaży, mając przy sobie:
•wypełniony formularz zgłoszenia zablokowania urządzenia,
•dokument z IMEI telefonu, na przykład umowę kupna/sprzedaży, fakturę lub kartę gwarancyjną,
•dokument tożsamości właściciela.
Jak odblokować telefon zablokowany przez operatora?
W przypadku chęci odblokowania telefonu przez operatora, na przykład ze względu na odnalezienie smartfona, istnieje podobna procedura. Niekiedy zdjęcie blokady zleca sama Policja, gdy skradziony telefon zostaje odzyskany. Jeżeli jednak blokada nadal jest aktywna, można udać się do punktu sprzedaży danej sieci i wypełnić formularz zgłoszenia odblokowania urządzenia. Podobnie trzeba mieć ze sobą wszystkie wymienione wyżej dokumenty + dodatkowo zaświadczenie policji o odnalezieniu urządzenia. Prawo telekomunikacyjne nie reguluje czasu przewidzianego na zdjęcie blokady, jednak większość operatorów realizuje taką czynność w ciągu 48 godzin od wpłynięcia zgłoszenia.