Wygląda na to, że pamięć podręczna jest wyłączona w twojej przeglądarce.
By w pełni cieszyć się naszą stroną, upewnij się, że włączyłeś pamięć podręczną w swojej przeglądarce.

  Schowek ()

Jak Polacy zabezpieczają swoje smartfony? [RAPORT 2017, INFOGRAFIKA]

Polska uchodzi za kraj z najniższym współczynnikiem niszczenia smartfonów przez użytkowników. Czyżby to zabezpieczanie telefonów za pomocą etui, szkieł i folii ochronnych pozwoliło nam cieszyć się najwyższym miejscem na podium?

Etui na tył smartfona, etui książkowe, etui z klapką, folia ochronna, szkło hartowane - te i inne pojęcia z serii produktów komplementarnych do smartfonów są Polakom bardzo dobrze znane. Chętnie dbamy o swoje smartfony, którymi coraz częściej zastępujemy klasyczne telefony komórkowe.

Ponad połowa Polaków korzysta ze smartfonów

Zgodnie z komunikatem "Korzystanie z telefonów komórkowych" z sierpnia 2017 roku, pochodzącego z badania CBOS "Aktualne problemy i wydarzenia", 92 proc. dorosłych Polaków używa telefonów komórkowych. 57 proc. korzysta ze smartfonów, natomiast 43 proc. wybiera klasyczne komórki. Postępująca „smartfonizacja” polskiego społeczeństwa może być wynikiem odnalezienia w nowego typu telefonach komórkowych wielu udogodnień, które bezpośredni związek mają zwykle z możliwością stałego dostępu do internetu i innych technologii i parametrów, niedostępnych w starszych urządzeniach, np. NFC, aparat fotograficzny z wysoką rozdzielczością, możliwość wykonywania połączeń wideo oraz połączeń grupowych.

Z jakiego telefonu korzystają Polacy?

Co ciekawe, coraz częściej całkowicie rezygnujemy z posiadania klasycznych komórek, które jeszcze dwa lata temu były dla wielu z nas dodatkowym, poza smartfonem, podręcznym urządzeniem do komunikacji ze światem. Odsetek posiadaczy komórkowych urządzeń mobilnych i jednocześnie komórkowych telefonów klasycznych, spadł bowiem przez ostatnie dwa lata o 6 punktów procentowych (z 15 proc. w 2015 roku na 9 proc. w 2017 roku), a ilość właścicieli samych smartfonów wzrosła o 14 punktów procentowych (z 35 proc. w 2015 roku na 49 proc. w 2017 roku).

Z jakiego typu telefonu korzystają Polacy?

Takie wyniki jednoznacznie wskazują na trend, w kierunku którego zmierzamy. Już za kilka lat klasyczne komórki zostaną na dobre wyparte z rynku przez nowoczesne telefony, przypominające coraz częściej kieszonkowe komputery, których używamy już nie tylko do dzwonienia i wymieniania się wiadomościami SMS, ale również m.in. do:

• robienia zdjęć i nagrywania wideo oraz dźwięku,
• korzystania z aplikacji typu budzik, kalendarz itp.,
• korzystania z internetu - stron WWW, poczty e-mail, portali społecznościowych, komunikatorów,
• korzystania z nawigacji,
• słuchania muzyki i oglądania wideo,
• grania i czytania książek,
• robienia zakupów, rezerwowania hoteli i biletów, a także korzystania z programów lojalnościowych.

Z jakich funkcji telefonu korzystają Polacy?

Polska na podium najbardziej ostrożnych narodów

Jak wynika z badania "European Smartfon Accidents Study", przeprowadzonego przez ResearchNow i Qualtrics, na zlecenie Square Trade, Polska zajmuje ostatnie miejsce w rankingu krajów, w których smartfony ulegają nieszczęśliwym wypadkom.

Ranking państw. w których smartfony ulegają nieszczęśliwym wypadkom

Wyniki badania, w którym udział wzięło ponad 13 000 właścicieli smartfonów z 18 krajów Europy, wskazują, że 24,3 proc. Polaków zniszczyło swój telefon w ciągu 2 lat użytkowania. Na 17. miejscu, tuż przed naszym krajem, uplasowała się Belgia (z wynikiem 24,9 proc.) oraz - na 16. miejscu - Szwajcaria (z wynikiem 26,3%). I choć, dzięki tym wynikom, ani Polacy, ani Beldzy, ani Szwajcarzy nie znaleźli się na podium - ponieważ ranking wskazywał najbardziej niezdarne kraje w Europie - powinniśmy być z siebie dumni. Niechlubne pierwsze miejsce w klasyfikacji nieporadnych użytkowników smartfonów, z wynikiem 40 proc., zajęła Grecja, a tuż za nią, znalazły się Włochy (z wynikiem 39,8 proc.) oraz Hiszpania (z wynikiem 38,9 proc.). Chociaż wyniki badania pochodzą z 2014 roku, wszystko wskazuje na to, że dumni z zajęcia ostatniego miejsca Polacy, postanowili wziąć sobie do serca radę Kevina Gillana - Dyrektora Zarządzającego Square Trade na Europę, który ranking komentował słowami:

- Mimo, że Polacy są uważnym narodem i zajęli ostatnią pozycję jeśli chodzi o liczbę zniszczonych smartfonów, skala zjawiska jest duża – niemal co czwarta osoba straciła swoje urządzenie w ciągu ostatnich 2 lat. W ciągu 7 lat Polacy wydali na naprawę i wymianę smartfonów ponad 4 miliardy złotych. Często tracimy smartfony w najmniej oczekiwanych sytuacjach i w miejscu, który wydaje się bezpieczne, dlatego warto pomyśleć o ochronie swoich urządzeń.

Jakim rodzajem etui Polacy najchętniej chronią swoje smartfony?

Jako sklep nr 1 w Polsce wg rankingu Opineo, oferujący akcesoria do zabezpieczenia smartfonów, pokusiliśmy się o przygotowanie raportu na podstawie analizy kilkudziesięciu tysięcy transakcji przeprowadzonych w 2017 roku przez naszych klientów. Doprowadziło nas to do ciekawych wniosków, potwierdzających tytuł najostrożniejszego państwa, jaki Polsce przyznała firma Square Trade.

Najczęściej kupowane rodzaje etui do smartfonów

Polacy kupują najczęściej etui nakładane wyłącznie na tył urządzenia. Prawie 70 proc. wszystkich transakcji, w których na etuo.pl zakupiono etui do smartfona, dotyczyło właśnie tego modelu. Tak duża popularność tego typu zabezpieczenia związana jest zwykle z faktem, że właściciele mobilnych telefonów komórkowych zaopatrują się również w folie i szkła ochronne, więc sama tylna nakładka wydaje się być wystarczająca. Ponadto, korzystanie z innego rodzaju etui - szczególnie tych, które trzeba otworzyć, by móc skorzystać ze swojego smartfona - postrzegane jest często, jako zwyczajnie niewygodne. Mimo to, drugim rodzajem etui, które również cieszy się popularnością - choć znacznie mniejszą niż zwycięzca w tej kategorii - jest etui książkowe, cenione zwłaszcza przez kobiety, gdyż zabezpiecza telefon z każdej strony i zapobiega uszkodzeniom urządzenia przenoszonego w damskiej torebce z innymi rzeczami. Doceniane jest też ze względu na możliwość oglądania wideo w wygodnej pozycji. Dzięki takim udogodnieniom, jakie dają użytkownikom etui książkowe, prawie 20 proc. transakcji dotyczyło właśnie tego modelu. Daleko w tyle pozostają etui z klapką otwieraną na dół (6,34 proc.), etui nakładane na tył i przód (3,66 proc.), hybrydowe etui  typu bumper (3,08 proc. transakcji) i etui uniwersalne (0,17 proc.).

Tylko 3,52 proc. użytkowników mobilnych telefonów komórkowych decyduje się na zakup pancernego etui, podczas gdy aż 96,48 proc. wybiera pozostałe modele.

- Powodem takiej sytuacji może być fakt, że etui pancerne, by mogło lepiej chronić urządzenie, musi być wykonane z grubszego materiału. Co za tym idzie, staje się o wiele toporniejsze, już nie mieści się tak łatwo w kieszeni i niekoniecznie każdemu się podoba. Poza tym, jest często o wiele droższe od innych rodzajów etui, co również ma decydujący wpływ na wybór klientów - komentuje Grzegorz Panek, kierownik działu zarządzania produktem w etuo.pl.

Zakup pancernych etui do smartfonów

Etui uniwersalne pomimo swojego bardzo szerokiego zastosowania, nie są powszechnie lubiane i kupowane. Wybierane są do starszych telefonów, do których nie można już nabyć dedykowanych pokrowców. Uniwersalne futerały zapewniają dobrą ochronę kiedy smartfon znajduje się wewnątrz, jednak w trakcie korzystania urządzenie jest już bez ochrony. Zazwyczaj nie posiadają odpowiednich wycięć na gniazdo ładowania czy aparat, gdyż w każdym telefonie są w innym miejscu. To właśnie przez te cechy są wybierane jako ostateczność.

Czy użytkownicy wybierają etui uniwersalne?

Modele etui z górnej półki, decyduje się zakupić zaledwie niecałe 3 proc. właścicieli urządzeń mobilnych. Pokrowce premium są sygnowane logo znanych marek jak np. Apple, Samsung, ale również Ferrari, BMW czy Mercedes. Ponadto występują również marki szeroko znane w branży nowych technologii takie jak Spigen, Benks lub Ringke. Średnia cena wynosi 65,32 zł, choć mediana cen jest zdecydowanie wyższa. W związku z tym prawie 98 proc. użytkowników woli wydać nie więcej niż połowę tej wartości.

- Zaobserwowaliśmy taki trend na rynku, że w zależności od wartości posiadanego smartfona, użytkownicy najczęściej skłonni są wydać ok. 5% jego wartości na akcesoria, aby lepiej go zabezpieczyć. - komentuje Grzegorz Panek, kierownik działu zarządzania produktem w etuo.pl.

zakup etui z wyższej półki vs. zakup tańszego etui

Wyświetlacze smartfonów pod szczególną ochroną

Właściciele smartfonów dbają również o wyświetlacze swoich urządzeń. Blisko 1/3 osób kupujących etui decyduje się na zakup dodatkowej ochrony ekranu LCD. Jest też duża grupa osób, które decydują się na zakup samego zabezpieczenia ekranu, bez pokrowca na telefon.

Bez względu na to, czy do sklepu internetowego trafiają z zamiarem zakupu kompletu etui z folią lub szkłem, czy też samej ochrony na wyświetlacz, w zdecydowanej większości wybierają szkło hartowane. Na podjęcie takiej decyzji wskazuje średnio 78,82 proc. wszystkich transakcji podczas których zakupione zostało zabezpieczenie na ekran. Powodem dokonywania takich decyzji może być fakt, że szkło o wiele lepiej chroni wyświetlacz, który - nawet po upadku - pozostanie w nienaruszonym stanie, nawet, jeśli pęknie samo szkło ochronne. W przypadku folii, chroni ona w zasadzie wyłącznie przed zarysowaniami ekranu, nie dając gwarancji bezszkodowego upadku.

Szkło chroniące ekran głównym wyborem posiadaczy smartfonów

Dodatkową ochronę ekranu użytkownicy wybierają w różnym stopniu w zależności od tego jaki rodzaj etui zdecydowali się zakupić. Najczęściej folię poliwęglanową lub szkło hartowane klienci dobierają do zakupu etui nakładanego tylko na tył urządzenia. Dzieję się tak, dlatego, że ten typ pokrowców jest w bardzo przystępnej cenie i dołożenie dodatkowego produktu do koszyka zakupowego pozwala na zakup takiego kompletu w cenie podobnej lub nawet niższej, niż inne rodzaje futerałów. Ponadto, nakładki na tył, uważane są za podstawową ochronę i pomimo wystającego rantu ponad wyświetlacz telefonu, bardzo dobrze komponują się z folią lub szkłem. Właściciele smartfonów wyposażonych w etui książkowe lub pancerne (bumpery / hybrydowe) przez specyfikę i właściwości tych pokrowców zdecydowanie rzadziej decydują się na dodatkową ochronę.

Wybór szkła lyb folii ochronnej do etui

Nie tylko ochrona liczy się dla użytkowników smartfonów

Polacy pokochali etui z nadrukiem. Szeroka dostępność różnych modeli i możliwość dopasowania nadruku do własnego gustu, przekłada się na dużą popularność tego typu produktów. Wybiera je, aż 70,32 proc. naszych klientów, pomimo że są droższe od jednokolorowych. Średnia cena etui z nadrukiem to 33,69 zł, podczas gdy etui bez nadruku kosztuje średnio 26,49 zł. Klienci mają do wyboru etui z gotowymi grafikami oraz możliwość zaprojektowania własnego case’a w kreatorze. 13,96 proc. klientów decydujących się na zakup etui, które sami zaprojektują, a 86,04 proc. korzysta z tematycznych kolekcji wzorów przygotowanych przez grafików. Niższa - choć niekoniecznie najniższa - cena etui i możliwość skorzystania z galerii projektów, to aspekty, które polscy użytkownicy smartfonów cenią sobie najbardziej, podczas wybierania etui. Tego typu etui nie tylko świetnie się prezentują i pozwalają mieć unikatową obudowę, ale również stanowią bardzo dobrą ochronę dla telefonu. Grafiki nanoszone na etui są trwałe, nie blakną ani nie tracą jakości.

Etui z nadrukiem najczęstszym wyborem użytkowników smartfonów

- Użytkownicy coraz chętniej decydują się na zakup kilku etui z tematycznym nadrukiem, aby móc je zmieniać i dopasowywać wygląd swojego telefonu w zależności od ubioru, nastroju czy okazji. Przystępna cena i mnogość wzorów zachęca do takiego działania. - komentuje Grzegorz Panek, kierownik działu zarządzania produktem w etuo.pl.

Najczęściej wybieranymi etui z nadrukiem są te nakładane wyłącznie na tył urządzenia (72,15 proc.). Daleko w tyle pozostawiają pozostałe rodzaje, które również można kupić w wersji z nadrukiem: etui książkowe (19,29 proc.), etui nakładane na tył i przód (4,71 proc.), etui z klapką otwieraną na dół (3,85 proc.).

3 najważniejsze powody zakupu etui oraz szkła lub folii

Rosnąca popularność smartfonów i wybory zakupowe Polaków, zainteresowanych akcesoriami do urządzeń mobilnych, pozwalają jednoznacznie stwierdzić, że istnieją 3 najważniejsze potrzeby, które są zaspokajane poprzez wybór takich produktów:

• Ochrona obudowy urządzenia - Polacy najczęściej decydują się na zakup etui nakładanych na tył smartfona. Cenią sobie wygodę, jaką daje rozwiązanie pozwalające na stały dostęp do wyświetlacza i jednocześnie skuteczną ochronę.

• Ochrona wyświetlacza - w parze z etui, w wyborach dokonywanych przez Polaków, idzie również zakup szkieł ochronnych. Cieszą się one o wiele większą popularnością od folii, ponieważ zapewniają lepszą ochronę ekranu, nie tylko w codziennym użytkowaniu, ale również, gdy zdarzy się, że smartfon upadnie na ziemię.

• Wygląd - w wyborze akcesoriów zabezpieczających telefony, Polacy kierują się nie tylko rozwiązaniami zapewniającymi, jak najlepszą ochronę, ale również poczuciem estetyki. Zapewne dlatego, zamiast pancernych etui, o wiele częściej wybierane są etui z nadrukiem, pozwalające lepiej dopasować wygląd smartfona do swojego gustu.

Powyższe powody wskazują na fakt, że o swoje smartfony chcemy dbać jak najlepiej, jednocześnie nie zapominając o komforcie użytkowania i wyglądzie.

Pobierz infografikę



Ocena: 4.70 / 5.0 (26)
Twoja ocena
Wybierz jedną z powyższych ocen.