Jak sprawdzić, ile czasu spędzamy na korzystaniu z telefonu?

Smartfony towarzyszą nam na co dzień, stanowiąc duże udogodnienie w wielu obszarach naszego życia. Pomagają szybko wyszukiwać pożądane informacje, nawigują, liczą, monitorują zdrowie oraz oczywiście służą do komunikacji z innymi ludźmi. Niestety, istnieje także ciemna strona telefonów. Wiele osób sięga po nie zdecydowanie zbyt często, co może prowadzić do licznych, negatywnych konsekwencji. Sprawdź, czy problem uzależnienia od smartfona dotyczy także Ciebie.

Jakie są negatywne skutki zbyt częstego korzystania z telefonu?

1. Jak sprawdzić, ile czasu spędzamy na korzystaniu z telefonu?

Jak można się domyślać, istnieje wiele negatywnych konsekwencji wynikających z nadmiernego spędzania czasu przed ekranem smartfona. Poniżej wymieniamy najczęstsze spośród nich:

•Prokrastynacja – bardzo łatwo zgubić się w gąszczu informacji generowanych każdej sekundy przez media społecznościowe, portale informacyjne i wiele innych. Podczas korzystania z telefonu traci się poczucie czasu, który powinien być spożytkowany na pracę, hobby czy relaks.

•Nieumiejętność bycia tu i teraz – zamiast cieszyć się przeżywanymi chwilami w życiu, wiele osób odczuwa wewnętrzny przymus dokumentowania ich za pomocą zdjęć oraz filmów udostępnianych w sieci. W rezultacie bardziej przeżywają polubienia i komentarze niż to, co faktycznie się dzieje.

•Rozproszenie i nieuwaga – nadmierne używanie smartfona koreluje ze spadkiem uwagi. Może prowadzić to do niebezpiecznych wypadków drogowych, błędów popełnianych w pracy i zaniedbywania swoich obowiązków.

•Pogorszenie relacji międzyludzkich – wirtualny świat sprawia, że wiele osób nie poświęca wystarczająco dużo czasu swoim bliskim. W efekcie smartfon może mieć wpływ na pogorszenie relacji w związku oraz przyjaźni.

•Szkodliwy wpływ na wzrok – światło niebieskie emitowane przez ekran smartfona ma negatywny wpływ na narząd wzroku człowieka. Zbyt długie wpatrywanie się w wyświetlacz telefonu może prowadzić do uczucia suchych i drażliwych spojówek.

•Zaburzony rytm okołodobowy – kolejny negatywny efekt nadmiernej ekspozycji na światło niebieskie z wyświetlacza smartfona to rozregulowywanie naturalnego rytmu okołodobowego organizmu. Prowadzi to do problemów z zasypianiem, płytszego snu i trudności we wstawaniu o poranku.

•Wady postawy – trzymanie telefonu w ręce wymusza pochylanie głowy. Długotrwałe korzystanie ze smartfona w takiej pozycji jest nienaturalne dla naszego ciała, nadwyrężając kręgosłup i mogąc przyczyniać się do rozmaitych wad postawy.

Uzależnienie od smartfona – na czym polega?

Na tym nie koniec negatywnych skutków nadużywania telefonu komórkowego. Wśród nich zdecydowanie najpoważniejsze jest uzależnienie od telefonu. Występuje ono u osób, które korzystają ze smartfona przez większość dnia, nie mogąc wyobrazić sobie okoliczności bez telefonu pod ręką. Uzależnienie od smartfona charakteryzuje się klasycznym zespołem odstawiennym – gdy chęć sięgnięcia po telefon nie zostaje zaspokojona, rodzi niepokój, rozdrażnienie, a nawet objawy fizyczne takie jak ból głowy.

Jak chronić się przed uzależnieniem od telefonu?

Jeżeli podejrzewasz u siebie uzależnienie od smartfona lub pragniesz skutecznie się przed nim zabezpieczyć, nie musisz całkowicie rezygnować z korzystania ze swojego telefonu.Na szczęście istnieją specjalne aplikacje monitorujące czas, jaki spędzasz na korzystaniu z tego urządzenia. Dzięki nim możesz na bieżąco kontrolować sytuację i wprowadzić nowe, zdrowe nawyki w korzystaniu ze smartfona.

Jak sprawdzić, ile czasu spędzamy na korzystaniu z telefonu? Android

Właściciele telefonów pracujących w systemie operacyjnym Android 10 lub nowszym mogą korzystać z aplikacji o nazwie Higiena cyfrowa/Cyfrowa równowaga. Jest ona dostępna w smartfonach wszystkich marek, takich jak Samsung, Huawei, Xiaomi czy Motorola. Dzięki niej sprawdzisz czas korzystania z telefonu i ustawisz dzienne ograniczenia.

1. Otwórz ustawienia telefonu.

2. Odszukaj i wybierz kategorię „Higiena cyfrowa”.

3. Stuknij przycisk „Rozpocznij”.

4. Wybierz użytkownika: siebie lub swoje dziecko, jeśli chcesz korzystać z funkcji kontroli rodzicielskiej.

5. Aplikacja wyświetli Ci całkowity czas korzystania z telefonu przy włączonym ekranie.

6. Stukając wykres kołowy, możesz zobaczyć więcej informacji: czas ekranowy z bieżącego dnia lub z ostatnich 7 dni. Sprawdzisz także czas poświęcany na przeglądanie konkretnych aplikacji i łączną liczbę odblokowani telefonu.

7. Cofając się do głównego interfejsu Higieny cyfrowej, masz możliwość ustawienia dziennego limitu korzystania z telefonu, ograniczeń dla konkretnych aplikacji lub zaplanowania czasu bez telefonu.

8. Jeśli nie zmieścisz się w zaplanowanych przez siebie limitach, możesz ustawić specjalny kod dostępu służący do wydłużania czasu korzystania i zmiany ustawień Higieny cyfrowej.

Jak sprawdzić, ile czasu spędzamy na korzystaniu z iPhone’a?

Również iPhone’y pozostawiają do dyspozycji swoich użytkowników funkcję monitorującą czas spędzany przed ekranem telefonu. W przypadku urządzeń marki Apple jest to funkcja o nazwie „Czas przed ekranem”. Monitoruje ona częstotliwość używania urządzenia z wyszczególnieniem konkretnych aplikacji oraz witryn. Również umożliwia planowanie czasu bez iPhone’a i ustawianie limitów dla konkretnych aplikacji:

1. Otwórz ustawienia iPhone’a.

2. Wybierz kategorię „Czas przed ekranem”.

3. Stuknij „Włącz czas przed ekranem”, a następnie zatwierdź „Dalej”.

4. Wybierz „To mój iPhone”, jeśli konfigurujesz funkcję dla siebie. Dla dziecka możesz wybrać „To iPhone mojego dziecka”.

5. Możesz włączyć funkcję „Czas przed ekranem” na wszystkich urządzeniach Apple, przewijając w dół i wybierając opcję „Włącz na wszystkich urządzeniach”.

6. Stuknij „Zobacz całą aktywność”, aby wyświetlić czas przed ekranem dla danego dnia albo ostatnich 7 dni.

7. Poniżej znajdziesz opcje limitowania czasu spędzanego przed wyświetlaczem urządzenia.

Możesz dodać widżet do swojego ekranu początkowego

Przydatna funkcja „Czasu przed ekranem” w przypadku iPhone’ów to możliwość ustawienia specjalnego widżetu do ekranu początkowego. Dzięki temu łatwiej będzie Ci kontrolować to, ile czasu poświęcasz na korzystanie z telefonu, ponieważ po każdym odblokowaniu iPhone’a będziesz widzieć czas spędzony przed ekranem. Aby ustawić taki widżet:

1. Przejdź do ekranu początkowego iPhone’a.

2. Dotknij i przytrzymaj tło.

3. Stuknij plusik u góry ekranu.

4. Otworzy się galeria widżetów, w której wyszukaj widżet „Czasu przed ekranem”.

5. Dopasuj wielkość widżetu do własnych preferencji.

6. Wybierz opcję „Dodaj widżet”.

7. Przeciągnij go w preferowane przez siebie miejsce na wyświetlaczu.

8. Zatwierdź poprzez „Gotowe”.



etuo team
etuo team
Ocena: 4.70 / 5.0 (12)
Twoja ocena
Wybierz jedną z powyższych ocen.