Jakie telefony najczęściej trafiają do serwisów? Awaryjność poszczególnych marek telefonów z Androidem
Firma Blancco sporządziła zestawienie, które ukazuje jakich producentów smartfony oraz z jakich przyczyn najczęściej trafiają do serwisów. W dzisiejszym artykule przedstawiamy wyniki oraz wnioski z tego raportu.
Badanie
Firma Blancco przeanalizowała dane dotyczące refabrykacji milionów smartfonów na terenie Ameryki Północnej, Europy, Azji oraz Australii, między pierwszym stycznia a dwudziestym marca 2018 roku. Refabrykacja to działania polegające na przywróceniu telefonów do ich pierwotnego stanu, w celu ponownej sprzedaży.
W badaniu nie zostały uwzględnione żadne usterki mechaniczne, takie jak np. stłuczenia ekranu czy zalania. Dzięki temu raport ukazuje problemy wynikające jedynie ze strony konstrukcji urządzeń, a nie powstałe z winy użytkownika.
Zestawienie marek smartfonów z Androidem, które najczęściej trafiają do serwisów
Z raportu firmy Blancco wynika, że najczęściej serwisowanymi smartfonami z Androidem są urządzenia marki Samsung. Należy zaznaczyć, że pierwsze miejsce Samsunga wynika z faktu, że jest to obecnie największy producent smartfonów na świecie. Marka najprawdopodobniej znalazłaby się na czele rankingu, nawet gdyby odsetek awaryjności jej smartfonów był dużo niższy od telefonów innych marek. Również wysoka pozycja Huaweia w zestawieniu pokrywa się częściowo z rynkowym udziałem, ponieważ jest to drugi, zaraz po Samsungu, dostawca smartfonów z Androidem na świecie.
Zaskakująco wysoką pozycję zajmuje w niechlubnym zestawieniu Xiaomi. Produkty marki, które trafiły do naprawy stanowiły aż 14,2% wszystkich smartfonów, przez co firma Xiaomi uplasowała się na drugim miejscu w rankingu. Chiński producent dostarczył w 2017 roku tylko 6,3% smartfonów, więc tym razem wysokiej pozycji w zestawieniu nie można wytłumaczyć dużą liczbą urządzeń na rynku.
Wysokie miejsce w rankingu najczęściej serwisowanych smartfonów zajęła także Motorola, która uplasowała się na trzeciej pozycji. Niestety tej marki również nie odnajdziemy wśród globalnych liderów dostawców smartfonów. Miejsce na podium w rankingu może zatem świadczyć o dużej awaryjności urządzeń Motorola.
Co najczęściej psuje się w telefonach z Androidem?
Z raportu Blancco wynika, że do najczęściej zgłaszanych usterek należą problemy z wydajnością smartfonów - 34%. Większość smartfonów z Androidem to budżetowe modele, które po dłuższym czasie użytkowania przestają płynnie pracować i zaczynają się zacinać. Na drugim miejscu zestawienia znalazły się problemy z aparatem - 14%. Trzecią, najczęściej zgłaszaną awarią są usterki mikrofonów - 9%. Na czwartym miejscu znalazły się ex aequo awarie baterii i głośników - 7%.
Spadek wydajności i pojawianie się usterek skracają okres przydatności smartfonów. Niestety producenci, którym zależy na jak największej sprzedaży nowych telefonów, nie wprowadzają rozwiązań mających na celu przedłużenie żywotności urządzeń.