Telefon nie aktualizuje aplikacji – co robić?
Niekiedy możemy spotkać się z sytuacją, w której smartfon wyświetla dostępną aktualizację aplikacji, a jednak z niewiadomych przyczyn nie możemy jej pobrać. Istnieje wiele sposobów na rozwiązanie tego problemu, chociaż nie wszystkie są oczywiste. Co wobec tego powinniśmy zrobić?
Uruchom ponownie telefon
Zanim podejmiemy jakiekolwiek bardziej zaawansowane kroki mające zaradzić naszemu problemowi z aktualizacją aplikacji w telefonie, spróbujmy uruchomić go ponownie. To proste rozwiązanie, często jednak okazuje się skuteczne. Czasem smartfon po prostu ulega zawieszeniu, a jego restart porządkuje cały ten bałagan. Do ponownego uruchomienia telefonu wykorzystaj przycisk zasilania. Przytrzymaj go dłuższą chwilę, aż na ekranie wyświetli się małe menu, w którym jedna z opcji to właśnie „Uruchom ponownie”. Jeżeli ten sposób okaże się nieskuteczny, pora na bardziej radykalne działania.
Zatrzymaj i uruchom ponownie pobieranie aktualizacji
Problemy z aktualizacją aplikacji w telefonie wynikają czasem z przerwaniem połączenia sieciowego. Wówczas aktualizacja ulega zatrzymaniu i nie wykazuje żadnego postępu. W takiej sytuacji najlepiej całkowicie zatrzymać pobieranie i uruchomić je ponownie. Na pasku powiadomień odszukaj proces aktualizacji i stuknij w niego, żeby go zatrzymać. Aby ponownie rozpocząć aktualizację, przejdź do sklepu Google Play lub App Store, odszukaj wybraną aplikację i wybierz opcję aktualizuj.
Zaktualizuj system operacyjny w smartfonie
Problemy ze zaktualizowaniem aplikacji mogą pojawić się w sytuacji, gdy również nasz smartfon wymaga aktualizacji. Zwykle bowiem nowe wersje aplikacji są tworzone właśnie do nowszych wersji systemów Android i iOS. Chociaż zazwyczaj smartfon sam informuje o dostępie do nowych aktualizacji systemu, czasem możemy przegapić takie powiadomienie. Wtedy powinniśmy przejść do ustawień telefonu, odszukując kategorię aktualizacja oprogramowania.
Sprawdź, czy jesteś zalogowany do Google Play lub App Store
Jeżeli w międzyczasie wylogowaliśmy się z naszego konta Google Play lub App Store, nie będziemy mogli aktualizować aplikacji zainstalowanych w naszym urządzeniu. Aby zweryfikować, czy jesteśmy zalogowani do sklepu z aplikacjami, otwórzmy go, przejdźmy do głównego menu i sprawdźmy, czy wyświetla się nasz login lub adres mailowy.
Sprawdź, czy wyłączono funkcję „Ograniczenia” (tylko dla właścicieli iPhone’ów)
W systemach operacyjnych iOS 12 i nowszych dostępna jest funkcja o nazwie „Ograniczenia”. Zwykle korzystają z niej rodzice, którzy za pomocą niej blokują niektóre działania urządzenia. Jedną z nich stanowi możliwość pobierania aplikacji. Jeżeli zatem chcemy skorzystać z aktualizacji, funkcję należy czasowo wyłączyć.
Zweryfikuj ilość dostępnego miejsca w urządzeniu
Niekiedy nie można pobrać aplikacji ze względu na brak dostępnego miejsca w telefonie. Aby sprawdzić, ile miejsca zostało, przejdźmy do ustawień, odszukując kategorię pamięci. Jeżeli okaże się, że miejsca jest za mało, trzeba będzie odinstalować niektóre aplikacje czy przykładowo przegrać zdjęcia z telefonu na inne urządzenie lub do chmury. Dobre rozwiązanie stanowi również zakup większej karty pamięci, w której będziemy mogli magazynować część danych.
Zmień ustawienia daty i godziny
Prawidłowa data i godzina mogą mieć wpływ na aktualizacje aplikacji w telefonie. Dzieje się tak dlatego, że smartfon dokładnie kontroluje przebieg komunikacji z serwerami iOS lub Google Play. Jeżeli napotkany zostanie jakikolwiek błąd, połączenie może zostać uznane za niezaufane. Z tego powodu najlepiej w ustawieniach daty, godziny i strefy czasowej przywrócić ustawienia automatyczne. Nawet minutowe przesunięcie do przodu lub do tyłu może okazać się problematyczne.
Usuń aplikację i zainstaluj ją od nowa
Jeżeli zawiodły wyżej wymienione sposoby, można jeszcze spróbować całkowitego odinstalowania aplikacji i pobrania jej na nowo. Przy ponownym pobieraniu smartfon będzie instalował już zaktualizowaną aplikację.
Zresetuj wszystkie ustawienia
To najbardziej radykalny sposób na uporanie się z niemożliwością aktualizowania aplikacji. Należy pamiętać, że przywracanie smartfona do ustawień fabrycznych wiąże się z utratą wszelkich danych znajdujących się w pamięci urządzenia. Dlatego przed tym krokiem koniecznie powinniśmy zrobić kopię zapasową wszystkich danych, które chcemy zachować, na przykład kontakty z naszej książki telefonicznej. Przypomnijmy sobie również dane do logowania do sklepu z aplikacjami, ponieważ będziemy musieli wpisać je na nowo. Aby przywrócić smartfon do ustawień fabrycznych, przechodzimy do głównego menu ustawień i odszukujemy opcji resetowania wszystkich ustawień.
Włącz opcję automatycznego aktualizowania aplikacji
Przydatna funkcja to automatyczne aktualizowanie aplikacji. Możemy wybrać, by aktualizacje odbywały się tylko poprzez Wi-Fi lub każdą sieć, również w trakcie korzystania z transmisji danych. Dzięki temu nie musimy pamiętać o sprawdzaniu dostępu do bieżących aktualizacji – nasz smartfon zrobi to za nas. Aby włączyć opcję automatycznego aktualizowania aplikacji, należy udać się do ustawień Google Play lub App Store w telefonie.