Telefon rozłącza się z Wi-Fi – co robić?
Korzystanie z sieci Wi-Fi to prosty sposób na oszczędzanie danych mobilnych do wykorzystania w telefonie. Dlatego też sporym problemem staje się sytuacja, w której telefon rozłącza się z Wi-Fi. Problem ten może przytrafiać się zarówno użytkownikom iPhone’ów, jak i posiadaczom pozostałych smartfonów. Jak możemy sobie z nim poradzić?
Dlaczego telefon z Androidem rozłącza się z Wi-Fi?
Istnieje kilka prostych wytłumaczeń, dlaczego telefon z Androidem regularnie rozłącza się z siecią Wi-Fi. Najlepiej wykluczać je po kolei, zaczynając od tych najprostszych. Pozwoli to na eliminację najbardziej banalnych możliwości, zanim zdecydujemy się na radykalniejsze kroki.
• Wyłączenie automatycznego przełączania sieci – czasami smartfon nieprawidłowo identyfikuje połączenie Wi-Fi jako słabe. W takiej sytuacji, jeśli aktywna jest opcja automatycznego przełączania sieci bezprzewodowej, urządzenie od razu zacznie korzystać z danych mobilnych. Jeżeli zależy nam wyłącznie na używaniu połączenia Wi-Fi, należy anulować automatyczne przełączanie sieci bezprzewodowej w zaawansowanych ustawieniach smartfona. W zależności od konkretnej wersji Androida nazwa tej funkcji może się różnić. Zwykle jest opisana jako: „Unikanie słabych połączeń” lub „Automatyczne przełączanie sieci”.
• Włączenie opcji „Wi-Fi ma działać po uśpieniu” – kolejna warta uwagi opcja w ustawieniach Wi-Fi systemu operacyjnego Android to działanie Wi-Fi w trakcie uśpienia smartfona. Użytkownicy, którym zależy na nieprzerwanym połączeniu z internetową siecią bezprzewodową, powinni z niej skorzystać. Do wyboru mamy trzy atrybuty ustawienia. Należy wybrać „Zawsze”.
• Wyłączenie opcji „Automatyczne skanowanie dostępnych sieci Wi-Fi” – ciągłe wyszukiwanie przez smartfon dostępnych sieci Wi-Fi również może odpowiadać za brak stabilności sieci bezprzewodowej. Jeżeli mamy stałą sieć Wi-Fi, z której korzystamy, nie ma sensu pozostawiać aktywnej opcji automatycznego skanowania.
• Zresetowanie ustawień sieciowych w Androidzie – opcja ta nie jest dostępna we wszystkich smartfonach, ale warto z niej skorzystać, jeśli mamy taką możliwość. Reset ustawień sieciowych wpływa nie tylko na Wi-Fi, ale również na łączność Bluetooth, ustawienia sieci komórkowej oraz sieć VPN. Z opcji warto skorzystać, gdy wszystkie poprzednie metody nie przyniosły pożądanego rezultatu.
iPhone rozłącza się z Wi-Fi – co robić?
Ze względu na zasadnicze różnice pomiędzy systemem operacyjnym Android a iOS, posiadacze iPhone’ów inaczej rozwiążą problem rozłączania się telefonu z siecią Wi-Fi. Niektóre metody korzystają z bardzo podobnych ustawień, jednak inne bazują na odmiennych rozwiązaniach:
• Wyłączenie automatycznego dołączania do sieci Wi-Fi – jeżeli mamy problem ze stabilnym połączeniem iPhone’a z Wi-Fi, koniecznie powinniśmy wyłączyć tę opcję. Dzięki temu telefon będzie korzystał wyłącznie z wybranej przez nas sieci bezprzewodowej. Opcję znajdziemy, przechodząc do ustawień Wi-Fi, a następnie klikając w ikonkę „i” przy połączonej sieci.
• Zapomnienie i ponowne połączenie z siecią Wi-Fi – czasem metodą może okazać się reset konkretnego połączenia Wi-Fi w iPhonie. Po jego wykonaniu na nowo łączymy się z siecią. Aby skorzystać z tej opcji, przechodzimy do ustawień Wi-Fi, klikamy w ikonkę „i” przy wybranym połączeniu i klikamy w „Zapomnij tę sieć”. Następnie ponownie się z nią łączymy.
• Wyłączenie sieci VPN – niekiedy stale aktywna sieć VPN może zakłócać Wi-Fi w naszym smartfonie. Warto spróbować wyłączyć ją w sytuacji, gdy jej nie używamy.
• Wyłączenie asystenta Wi-Fi – choć asystent Wi-Fi powstał po to, by na bieżąco optymalizować nasze połączenie z internetem, niekiedy może on przynosić więcej szkody niż pożytku. Jeśli stale korzystamy z tej samej, zapamiętanej sieci Wi-Fi, najlepiej wyłączyć asystenta.
• Resetowanie ustawień sieciowych – podobnie jak w systemie Android, także w iOS możemy skorzystać z resetu ustawień sieciowych. To ostatnia metoda na uporanie się z niestabilnym połączeniem Wi-Fi.
Co zrobić, jeżeli powyższe sposoby zawiodły?
W przypadku, gdy wymienione wyżej metody na rozłączające się Wi-Fi nie pomogły nam pożegnać się z problemem, pozostaje kilka innych rozwiązań sytuacji. Przede wszystkim warto upewnić się, że nadający sygnał router działa w sposób prawidłowy. Najlepiej zweryfikować to z kolejnym urządzeniem, na przykład laptopem, tabletem czy innym smartfonem. Jeżeli problem się ponawia, prawdopodobnie wynika on z popsutego routera lub jego nieprawidłowej kalibracji. Jeżeli jednak inne sprzęty elektroniczne nie rozłączają sieci Wi-Fi, możemy mieć do czynienia z usterką techniczną w obrębie naszego telefonu. W takiej sytuacji warto skorzystać z okresu gwarancyjnego urządzenia lub, jeśli nie mamy takiej możliwości, zlecić diagnostykę problemu i naprawę w zaufanym serwisie.